نامزدهای جایزه معماری ˝آقا خان˝ 2016 معرفی شدند/ 3 اثر ایرانی در فهرست نهایی

نامزدهای نهایی جایزه آقاخان در سال2016در حالی اعلام شدند که سه پروژه ایرانی در میان آنها دیده میشود

خبرگزاری آفتاب:

پروژههای مرحله نهایی مسابقه معماری آقاخان2016جایزه معماری آقاخان هر سه سال یکبار از سوی بنیاد توسعه آقاخان به طرحهای برتر ارائه میشود. این جایزه بر روی شیوه های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری سنتی و مدرن و تأثیر آن بر توسعه متمرکز است. جایزه امسال آن یک میلیون دلار است.

19نامزد نهایی جایزه آقاخان در سال2016اعلام شدند که سه پروژه ایرانی در میان آنها دیده میشود. این پروژه ها که توسط هیئت داوران مسابقه از میان348اثر ارسالی انتخاب شده اند با هم به رقابت میپردازند

بازسازی "خانه منوچهری" کاشان یکی از پروژه های فهرست نهایی این جایزه است. مجموعه اقامتی خانه منوچهری در بافت تاریخی شهر کاشان واقع شده و یکی از نمونههای باارزش معماری سنتی ایران به شمار میرود که بازسازی آن با نظارت استاد حلی در انتهای سال1389شمسی به پایان رسیده است. مرمت این بنا با رعایت بالاترین استانداردهای جهانی و افزودن تجهیزات مدرن جهت احیای کاربری آن صورت گرفته است.

جایزه آقاخان-خانه منوچهری-معمار حلی

پروژه ای از لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی هم دیگر نامزد این فهرست است. "پل طبیعت" یک سازه سه طبقه در اراضی عباس آباد است که برای عبور پیاده از بالای بزرگراه مدرس ساخته شده است. عابران با گذر و توقف بر روی این پل شاهد مناظر شهر تهران از ارتفاع40متری سطح زمین خواهند بود. مساحت این پروژه هفت هزار متر مربع است و حدود730متر مربع فضای سبز و480متر مربع رستوران، کافی شاپ و فضاهای تفریحی همچنین5100متر مربع فضای پیاده روی دارد. پل طبیعت یکی از بزرگترین پلهای پیاده در خاورمیانه است که در طراحی سازه آن از جدیدترین تکنولوژیهای ساخت سازه های فلزی استفاده شده است.

"خانه40گره" در تهران پروژه ای از حبیبه مجد آبادی و علیرضا مشهدی میرزا سومین نامزد ایرانی این جایزه است. فرش ایرانی زبانزد جهانیان است و آجر نیز جزئی جدانشدنی از معماری تاریخی ایران است؛ در این ساختمان این دو با هم ترکیب شدهاند تا یک نمای مدرن و زیبا را بوجود آورند. این ساختمان5طبقه دارای10واحد مسکونی کوچک است. این ساختمان با هزینههای کم و نیروی کار ساده اجرا شده است. به منظور قابل فهم بودن دیتیل های ساختمان، روشهای اجرایی آن ساده شده تا نیروی اجرایی به راحتی قادر به اجرای آن باشد. هدف طراحی و ساخت، ایجاد ساختمانهای زیبا و در عین حال ارزان بوده است.

به گزارش هنرآنلاین، گفتنی است؛ پروژههای نیروگاه جدید باکو درآذربایجان، مسجد بیت رئوف داکا در بنگلادش، مرکز دوستی گایبندا در بنگلادش، ساختمان شماره هشت چائرهوتونگ پکن در چین ، "سوپر کیلن" کپنهاگ در دانمارک، آکادمی سلطنتی حفاظت از طبیعت اجلون در اردن، کتابخانه های بوناتکا درکوزوو، موسسه عصام فارس بیروت در لبنان، مدرسه تکنولوژی کلمیم در مراکش، ایستگاه راه آهن جدید کازاپورت کازابلانکا درمراکش، مدرسه شناور ماکوکو لاگوس در نیجریه، برج دوحه در قطر، کتابخانه ملی شاه فهد ریاض درعربستان سعودی، مرکز فرهنگی و اقامتی هنرمند سینتیان در سنگال، مرمت برج نسرید آلمریا در اسپانیا، و بالاخره کتابخانه عمومی سئوتا دراسپانیا دیگر نامزدهای فهرست نهایی جایزه معمار آقاخان 2016 هستند.