بنام خالق اندیشه و گفتار

سال 73 ظهور حلقه مفقوده گنجینه های معماری کاشان

شهری کهن که ریشه در تاریخ باستان دارد ، گواهی تپه های سیلک به تاریخ و تمدن 7000 ساله ، شهادت حمام تاریخی فین به مظلومیت امیر کبیر، روایت هنرمندانه محتشم کاشانی از عاشورای حسینی ، تفسیر ملامحسن فیض کاشانی ، ریاضیات غیاث الدین جمشید کاشانی ، نقش آفرینی های خیره کننده کمال الملک و سرسوزن ذوق سهراب سپهری و سیر آثار دانشمندان و سایر علما و هنرمندان این خطه هنر پرور در طول تاریخ حاکی از پیشینه ای قوی و تمدن عمیق مردمان مومن ، فداکار و مسلمان این دیار است .

اما حلقه مفقوده گنجینه های معماری کاشان کمتر بعنوان یکی از ویژگی های ارزشمند این شهرستان مطرح بوده است

ولذا می بایست در این زمینه اقداماتی اساسی و گسترده صورت می گرفت تا بتواند معرف خوبی برای معماری اسلامی این دیار که خود کتابخانه ای بود از هنر معماری و کتابی از زندگی پر رمز و راز پیشینیان . سرشار از خلاقیت و صفا و صمیمیت و نیز گویای اعتقادات دینی و مذهبی هنرمندان مسلمان این دیار . از بی اقبالیش این گوهرهای گرانبها به دست فراموشی سپرده شده بود و یکی پس از دیگری تخریب می گشت .

که بالاخره در سال 1373 با تشکیل هیئت امناء مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کاشان دوران این بی اقبالی سپری شد . و در آن زمان بود که از برکت نظام جمهوری اسلامی و با همت و دلسوزی و حمایت بی دریغ فرهیختگانی چون جناب آقای مهندس حسین محلوجی وزیر وقت صنایع و معادن و جناب آقای مهندس سیف ا... امینیان مدیر وقت اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و کاشان ، با اعتبارات و اقدامات دولتی کار مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی آغاز گردید

البته در این راه با سختیها و مشکلات و حتی ممانعت هایی هم روبرو بوده ایم که با صبر و بردباری و توضیح اهمیت موضوع به آنها فائق آمده ، که هم اکنون شاهد اقبال عمومی به امر مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی و استقبال نهادهای غیر دولتی ، انجمن ها ، و اشخاص حقیقی از این امر مهم و فرهنگی می باشیم .

تا آنجا که می توان گفت در این خصوص انقلابی صورت گرفته و فرهنگ مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی جای خود را در فرهنگ پربار و گران سنگ مردم این دیار باز نموده و حلقه مفقوده آثار ارزشمند تاریخی ظاهر شد و سر سوزن ذوق مردمان این دیار هنر پرور را تفسیر نمود و مورد استقبال چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است .البته این فرهنگ علاوه بر کاشان ، شهرستان های اطراف مانند آران و بیدگل و نوش آباد و قمصر و کل منطقه را در بر گرفته است ، موجب خرسندی است که بدانیم تاکنون تعداد بیش از 70 بنای تاریخی در منطقه با همت و اقدام نهادها و انجمن ها و اشخاص حقیقی و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری ها با هدف کاربری ، فرهنگی ، اداری ، موزه ای ، نمایشی ، کارگاهی و اقامتی توریستی انجام گرفته و می گیرد و بخش وسیعی از بافت تاریخی شهرستان نیز مرمت و احیا گردیده است امید است همچنان با حضور و مشارکت مردم فرهنگ دوست و پشتیبانی و نیز حمایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و دیگر سازمان های دولتی این استعداد های بالقوه به فعل در آید تا بتوان از مزایای فرهنگی و اقتصادی آن در جهت پیشرفت همه جانبه و آبادانی این شهرستان که روزگاری سرآمد شهرستان های ایران زمین بوده است بهره مند شویم انشااله

سید اکبر حلی (معمار مرمت بناهای تاریخی)

خانه تاریخی عامری ها

تصاویر قبل وبعد از مرمت

خانه تاریخیطباطبایی ها

تصاویر قبل و بعد از مرمت

خانه تاریخی عباسیان

تصاویر قبل و بعد از مرمت

تصاویر قبل و بعد از مرمت دنیای مس(فاضل)

تصاویر قبل و بعد از مرمت خانه تاریخی منوچهری

مهین سرای راهب

خانه تاریخی نادر

خانه تاریخی باکوچی

خانه تاریخی بروجردیها

حمام تاریخی سلطان امیر احمد

خانه تاریخی رضاپور

کتابخانه تاریخی ضرابی

خانه تاریخی عطارها

بیت امام خمینی (ره) در قم

\n