حضرت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی از بنیان گذاران نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران و از مبارزین بزرگ علیه استعمار بود که شعر ملی شدن صنعت نفت را عنوان نمود . در اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت حضرت آیت الله کاشانی به وسایل مختلف دولت را تقویت می کردند و با نفوذ ومحبوبیتی که در کشورهای اسلامی داشتند ملل مسلمان جهان را به پشتیبانی از مبارزات ملی ایران دعوت می نمودند.
اعلامیه های پرشور او که برطرفداری از نهضت ملی شدن نفت بود از جمله مشهور وی (برادران عزیز) شروع و به امضاء سید ابوالقاسم کاشانی ختم می شد و آن روزها یک برگ اعلامیه آیت الله کاشانی کافی بود که بازار تهران و همه ایران را تعطیل کند چنانکه در ماجرای خلع ید از شرکت سابق نفت مکرر با یک اعلامیه وی، ایران تعطیل عمومی می شد.
در جریان انقلاب عراق آیت الله کاشانی به اتفاق پدر خود و سایر مجتهدین شیعه در آن کشور اسلحه بدست گرفت و بر ضد استعمار انگلیس جنگید.
علامه تهرانی می نویسد: سید ابوالقاسم بن سید مصطفی کاشانی عالم جلیل و مجاهد کبیر و مصلح مشهور و سیاستمدار با تجربه در نجف اشرف، از شاگردان پدرش علامه بزرگوار مجاهد و استاد ما ملا محمد کاظم خراسانی و میرزا حسین خلیل بود و از تقریرات درس دو استاد نامبرده کتابهای بسیاری در ابواب مختلف فقه و اصول نوشت.
از همان آغاز جوانی به عمق فکر و دقت نظر و شرافت نفس و علو همت مشهور بود من از همان آغاز جوانی با وی معاشرت داشتم و در علم و فضل و تقوی و پاکی طینت و عفت نفس و خوی نیکو وطبع بلند کمبودی ندیدم. او یکی از قدیمترین دوستان من بهنگام شرکت در حوزه درس استاد آیت الله خراسانی بود.
سرانجام مجاهد کبیر آیت الله کاشانی به سال 1381 ه.ق در سن 88 سالگی به جهان باقی شتافت و در جوار حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد.