آیت الله العظمی حاج ملا احمد نطنزی کاشانی از مراجع بزرگ قرن سیزدهم هجری و از اعاظم فقهای شیعه است. وی در نطنز متولد شده و در کاشان به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. و سپس در نزد علامه حاج ملا احمد نراقی صاحب کتاب معراج السعاده و مستندالشیعه تحصیلات خود را تکمیل نمود و در اثر نبوغ علمی خاصی که داشت مورد توجه استادش فاضل نراقی قرار گرفت.
حاج ملا احمد نطنزی در کاشان دارای حوزه درسی بزرگی بود. او شاگردان بزرگی را تربیت کرده و تالیفاتی در فقه و اصول و دیگر علوم اسلامی داشته است.
ضرابی در تاریخ کاشان از وی چنین یاد کرده:« و طبقه دیگر از طوایف علمای اعلام مرحوم حاجی ملا احمد نطنزی اعلی الله مقامه بوده با کمال علم و فضل و تقوی الحق عالمی تحریر و فاضلی بی نظیر بوده، مسقط الراس او نطنز ولی محل اقامت و علاقه او کاشان است، مراتب کمالات و کرامات او شایع تر از این است که این ضعیف تشریح نماید.»
وی پنج پسر داشته که همگی از علمای زمان خود بوده اند و از آن میان دو تن از ایشان از چهره های ممتاز علمی قرون اخیراند: یکی مرحوم علامه میرزا ابوتراب نطنزی (متولد 1262 ه.ق) و دیگری حاج ملا محمد حسین نطنزی (متولد 1322 ه.ق) که هر دو در جامعیت علوم و فنون مختلف عقلی و نقلی از جمله فقه و اصول، فلسفه و حکمت اسلامی و ریاضیات فوق العادگی داشته اند.
گذشته از مولف تاریخ کاشان دیگر مورخان و تذکره نویسان نیز همچون آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی در لباب الالقاب و آیت الله رضوی کاشانی در العندبیل از وی تمجید کرده اند.